Nastały czasy rewolucji cyfrowej. Dostęp do internetu jest na porządku dziennym, a media spowodowały zacieranie się granic świata rzeczywistego z wirtualnym. Swoboda i możliwości, jakie zostały zaproponowane ludzkości spowodowały rozwój nowej generacji społeczeństwa, a mianowicie generacji Z. Osoby urodzone na etapie, gdy technologia była już ogólnodostępna, nie są w stanie wyobrazić sobie życia bez Facebooka, Snapchata, Intagrama i Twittera. Dzieci zamiast na osiedlowym podwórku zostały wychowane na tablicy online, co jak się dzisiaj okazuje dało im wiele możliwości…
Spis treści
Co to jest pokolenie Z i jak je rozumieć?
Pokolenie Z to osoby urodzone po 1995 roku. Lata 90 to czas rewolucji cyfrowej i pierwsze zalążki internetowych przebojów. Generacja Z nie zna świata bez internetu i social mediów. Facebook, Instagram, Twitter, czy Snapchat to aplikacje na których zostali wychowani. Od dziecka tworzyli swój wizerunek w sieci, który dzisiaj otwiera lub zamyka im wiele drzwi. Według badań takie osoby charakteryzują się otwartością i niesamowitą kreatywnością, jednak ciężko przychodzi im skupienie się na jednym, konkretnym zadaniu. Internet nauczył ich pewnego rodzaju podzielności i powierzchownego pozyskiwania wiedzy. Naukowcy wciąż badają, czy ich rozwój jest nowym etapem ewolucji, czy zaburzeniem, które doprowadzi nas do katastrofy. Przedstawiciele nowej generacji są bardzo skoncentrowani na sobie i mają wiele oczekiwań, powodujących problemy w komunikacji. „Zetki” to określenie pokolenia Z, dla którego pieniądze i kariera to najważniejsze wartości w życiu. Mówi się, że są pokoleniem dobrobytu, co jest niezależne od ich faktycznego statusu społecznego. Potrzebują zdobywać pieniądze mimo, że mają zapewnioną stabilność materialną przez rodziców. Już jako dzieci planują dokładnie ścieżki swojej kariery i możliwe etapy sukcesów w dorosłym życiu. Świadomie konsumują treści w internecie, stając się bardzo atrakcyjnymi łupami na rynku pracy.
Skąd wzięły się nazwy pokoleń X,Y i Z?
Wyczytałam, że na przestrzeni lat wyklarowały się różne priorytety pokoleniowe. Doszukałam się różnych nazewnictw generacji, które koncentrują się na różnych wartościach, w zależności od lat w jakich się urodziły. Wyróżniamy:
- Baby boomers – osoby urodzone w latach 1946 – 1964. Utożsamiają się z etosem pracy. Najważniejsze jest dla nich zaangażowanie w wykonywane obowiązki, lojalność i wartości rodzinne. Mówi się, że są urodzeni, aby pracować. Często szanują pracę, która nigdy nie obdarzyła szacunkiem ich, ale nauczyli się przygryzać wargi i przymykać oko. Dzisiaj są właścicielami dużych przedsiębiorstw i przełożonymi pokoleń Y i Z.
- Pokolenie X – osoby urodzone w latach 1965 – 1979. Praca odgrywa dla nich ważną rolę podobnie jak dla baby boomersów. Generacja X poszukuje złotego środka pomiędzy pracą, a życiem prywatnym. Ludzie X urodzili się na etapie zmian gospodarczych i politycznych, co wykształciło w nich wiele cech do bycia elastycznymi wobec pracy. Tym samym są w stanie poświęcić swój czas wolny ta rzecz wyższej wypłaty.
- Pokolenie Y – tzw. milenialsi urodzeni w latach 1980 – 1994. To osoby lubiące zmiany i szukające szczęścia. Nie są w stanie przepracować w jednaj firmie dłużej niż 2 lata ponieważ czują się nieszczęśliwi. Uznają etyczność pracy i nowe wyzwania. Zachowują tzw. work-life balance, czyli nie pozwalają sobie na nadgodziny, ponieważ szanują swój wolny czas. Mówi się, że pracują po to, żeby żyć pełnią życia.
- Pokolenie Z – osoby urodzone w 1995 do dziś. Cenią sobie swobodę i możliwości, jakie daje im internet, na którym się wychowali. Takie osoby często pracują zdalnie i lubią wyzwania. W środowisku pracy wykazują się dużą dynamicznością i wiedzą na każdy temat.

Jak dotrzeć do pokolenia Z?
Pokolenie Z jest na swój sposób bardzo specyficzne. Osoby z poprzednich pokoleń mają problem z ich zrozumieniem, jednak zauważają, że współpraca z nimi może przynieść spory sukces. Każda generacja ma swoje wyznania i wartości, co powoduje zgrzyty pokoleniowe. Warto jednak spróbować zrozumieć dzisiejsze otoczenie, aby nauczyć się z nimi komunikować. Indywidualne podejście i próba opanowania potrzeb pokolenia Z pozwoli wielu instytucjom zdefiniować komunikację między nimi.