Od czego zacząć organizowanie wesela? Porady + infografika.

Od czego zacząć organizowanie wesela? Porady + infografika.
Ten dzień zbliża się wielkimi krokami. Czas zleci bardzo szybko, a Wy już niebawem staniecie na ślubnym kobiercu. Po części oficjalnej, kiedy będziecie już mężem i żoną, nadejdzie czas na świętowanie. Od czego zacząć organizowanie wesela?
Dla niecierpliwych na końcu wpisu infografika (moja pierwsza) ze skróconymi poradami. Jeśli okaże się pomocna, podawajcie ją dalej 🙂

Ksiądz

Myślę, że dobrym pomysłem jest w pierwszej kolejności udać się do księdza i dopytać, jak wyglądają wesela w parafii, na którą się zdecydowaliście. Ksiądz powie Wam, kiedy musicie ostatecznie zaklepać termin, ile zapłacicie, oraz jak wygląda sprawa z dekorowaniem kościoła i organistą, lub innymi muzykami.

Sala

Od czego zacząć organizowanie wesela, jeśli nie od wyboru idealnego miejsca?! Jeśli macie już wybrany (niekoniecznie zaklepany u księdza) termin, warto szukać sali. Czym wcześniej, tym lepiej — na ładnych salach terminy rozchodzą się, jak świeże bułeczki, a szkoda byłoby zostać na lodzie! Rezerwacja sali na dwa, trzy lata przed ślubem jest szczególnie ważna w popularnych miejscach w większych miastach, oraz… jeśli planujecie pobrać się w maju, bo może okazać się, że na Waszej wymarzonej sali zamiast wesela odbędzie się komunia!
Pary wyprawiające wesele w mniejszych miastach, szczególnie na małych salach, oraz planujące imprezę na dzień powszedni nie muszą aż tak spieszyć się z rezerwacją — wystarczy zrobić ją rok, lub nawet kilka miesięcy przed ślubem.
Zazwyczaj w cenie sali dostajemy wystrój w jednym z proponowanych kolorów, dzięki czemu nie trzeba martwić się jej własnoręcznym ozdabianiem.

Transport lub nocleg dla gości

Wychodzę z założenia, że gościom, aby mogli bawić się w spokoju przez całą noc, należy zapewnić transport lub nocleg.
Niektóre sale oferują ograniczoną liczbę pokoi dla gości w cenie, lub za dopłatą. Zorientujcie się, ile Waszych gości będzie chciało po przyjęciu zostać w wynajętym pokoju. Przy liczeniu weźcie pod uwagę w pierwszej kolejności osoby, które przyjechały z daleka i zapewnijcie im nocleg.
Dla osób, które nie mają zbyt daleko do domu warto wynająć busika lub autokar z kierowcą, który najpierw dowiezie ich spod kościoła na salę, a następnie rozwiezie do domów. Goście na pewno docenią, że troszczycie się o ich powrót, dzięki czemu nie muszą martwić się o to sami. Nie zapomnijcie tylko odpowiednio wcześnie zapewnić wszystkich, że nie muszą martwić się o dojazd, jednak do kościoła muszą jakoś dostać się sami.

Zespół lub DJ

Najpierw dobrze zastanówcie się, kto powinien zagrać na Waszym weselu — zespół, czy DJ? Weźcie pod uwagę, jaką muzykę preferujecie i jaką kwotę możecie przeznaczyć na oprawę muzyczną.
Zespół prawdopodobnie będzie droższy, ponieważ kasę zbiera kilka osób. Każdej z nich trzeba zapłacić również za miejsce przy stole, co zwiększa nie tylko cenę, ale także liczbę gości.
DJ może okazać się tańszy (chociaż najlepsi też nieźle się cenią!), ponadto dla niego wystarczy jedno miejsce przy stole 😉 Pewnie ma też większy repertuar, niż zespół, który niestety nie zagra na żywo każdego utworu, jaki sobie wymyślicie.
Zanim zdecydujecie się na konkretny zespół lub DJ’a, koniecznie poczytajcie o nim w internecie, zbierzcie opinie od znajomych, możecie również zapytać o to na stronach typu Spotted. Odsłuchanie demówki dostępnej na stronie internetowej to nie wszystko. Kiedy już będziecie pewni, podpiszcie umowę. Dobrzy muzycy mają grafik zapełniony różnymi imprezami na wiele miesięcy do przodu.

Fotograf  i kamerzysta

Niektórzy wybierają tylko jednego z nich, inni decydują się na całą armię profesjonalnych fotografów i filmowców. Tak czy inaczej, przed podjęciem decyzji należy przejrzeć w internecie przynajmniej kilka(naście, dziesiąt…) stron różnych fotografów i kamerzystów, poznać ich portfolia, porównać umiejętności i ceny oraz sprawdzić, czy taka estetyka nam odpowiada.
Decydując się na zatrudnienie i fotografa, i kamerzysty, warto poszukać osób, które ze sobą współpracują. Nie jest żadną tajemnicą, że lepsze efekty uzyskamy od ludzi, którzy dobrze czują się w swoim towarzystwie i nie przeszkadzają sobie nawzajem.Najlepsi fotografowie mają rezerwacje na co najmniej rok, a często nawet dwa lata do przodu, więc jeśli już kogoś sobie upatrzyliście, nie warto zwlekać z podpisaniem umowy. Pamiętajcie też, że w razie, gdyby fotografowi coś wypadło, musi zapewnić kogoś w zastępstwie! To wydaje się oczywiste, jednak warto dla pewności dodać taki punkt do umowy.

Alkohol

Niektóre sale zapewniają alkohol w cenie — bywa nawet, że bez ograniczeń. Prawdopodobnie taka opcja nie tylko wychodzi taniej, ale też odejmuje nam sporo stresu i liczenia, w porównaniu do sytuacji, gdy sami zajmujemy się zakupem trunków.Jeśli decydujecie się na alkohol dla gości w cenie sali, sami musicie dokupić tylko kilka butelek potrzebnych na „bramę”, czy inne podobne atrakcje (myślę, że w takim wypadku około 5-10 półlitrowych butelek wódki powinno wystarczyć). Jeśli natomiast sami kupujecie cały alkohol, 0,5 l wódki na osobę, oraz 1 l wina na 5 osób powinno wystarczyć. Wszystko wystarczy załatwić kilka tygodni, a nawet kilka dni przed ślubem.

Hitem ostatnich lat jest zatrudnienie barmana, który będzie zabawiał gości weselnych. Cena i szczegółowa oferta zależy od samego barmana — niektórzy mają swój alkohol, inni korzystają z tego, co zapewni im para młoda. Czy barman na weselu się opłaca? Jeśli chcecie zrobić wrażenie na gościach i upić ich drinkami — tak. Jeśli natomiast chcecie, żeby podstawowym alkoholem była czysta wódka, to niekoniecznie.

Papeteria ślubna

Co prawda nie jest to najbardziej nagląca sprawa, ale warto przejrzeć różne zaproszenia odpowiednio wcześniej, żeby wiedzieć, gdzie znajdziemy projekty pasujące do tematyki przyjęcia i wystroju sali, czy dostaniemy pasujące koperty, winietki, etykiety na alkohol, itp., oraz ile będą kosztować.
W internecie można znaleźć naprawdę przeróżne zaproszenia, a ich ceny wahają się od kilkudziesięciu groszy do kilkunastu złotych za sztukę. Koperty są w pakiecie, lub dokupuje się je za kilkanaście lub kilkadziesiąt groszy za sztukę. Dodatki typu etykiety i winietki to również kwestia kilkudziesięciu gruszy, lub kilku złotych.
Najdroższą atrakcją spośród ślubnej papeterii są pudełka na koperty oraz księgi gości — tutaj ceny wahają się od kilkudziesięciu do ponad stu złotych, jednak warto pamiętać, że jeśli zdecydujecie się na którąś z tych rzeczy, kupujecie tylko jedną sztukę.

Suknia ślubna, garnitur i dodatki

Nasze ciała mogą się zmienić, moda również, dlatego suknia ślubna i garnitur na pewno nie są rzeczami, które można zamawiać, przymierzać i kupować z bardzo dużym wyprzedzeniem. Wydaje mi się, że optymalny moment na rozpoczęcie poważnych poszukiwań to jakiś rok przed ślubem. Później będzie czas na przymiarki i dopasowywanie ubrań.

organizacja wesela infografika
O czym jeszcze warto pamiętać, a co nie wymaga pośpiechu? Co sprawiło Wam najwięcej problemów, kiedy sami planowaliście wesele? Od czego zacząć organizowanie wesela, żeby wszystko poszło szybko i bezproblemowo?



  • doriss

    Sala zaklepana, orkiestra tez, teraz jestem w trakcie czekania suknie od krawcowej i na zaproszenia ( zamawialam na amelia-wedding.pl ). Do slubu zostało 8 miesiecy, czas niesamowicie szybko leci!

    • Dokładnie, czas leci bardzo szybko, dlatego nie warto zostawiać nic na później — my już odczuliśmy, że są z tego same problemy 😉